Secondhand oplever ustoppeligt momentum: Voksede 15 gange så hurtigt som detail i 2023 i USA

ThredUp har netop udgivet deres årlige rapport, hvor de tager pulsen på resale-markedet både i USA og globalt. TredUp er en af verdens størte online-platforme for preloved mode, og deres årlige rapport er en af de mest omfattende analyser af det globale secondhand-marked, som kigger på alt fra trends og forbrugeradfærd til udviklingen af brands, der kaster sig ud i resale.
Rapporten er altid lækkert sat op og fyldt med nøgletal, som journalister og andre, der holder øje med udviklingen af genbrug, vil henvise til indtil den næste kommer på gaden. Man skal dog holde tungen lige i munden. Nogle tal er globale, andre dækker kun over USA. Men alle viser de en vild tendens: Secondhandtøj er ikke bare en trend. Og udviklingen er ikke til at stoppe.
Det er 12 gang, TredUp udgiver deres toneangivende rapport, som I år understreger, at secondhandmarkedet stadig buldrer derudaf: I 2023 voksede secondhand 15 gange så hurtigt som detailmarkedet indenfor beklædningsområdet i USA.
Væksten er i den grad også global: På verdensplan forventes det globale marked for genbrugstøj at nå en svimlende værdi af 350 milliarder dollars i 2028. Det svarer til, at markedet kommer til at vokse tre gange så hurtigt som det globale detailmarked.
Nyt politisk pres for cirkulær mode
I år har rapporten også et politisk budskab, som ThredUps CEO James Reinhart understreger:
"Regeringen spiller en magtfuld rolle i at sætte fart i omstillingen til en mere bæredygtig fremtid for mode. Nu på sit 12. år viser gensalgsrapporten nogle af de mest lovende signaler om, hvordan fremtiden kunne se ud, hvis branchen fik mere støtte. Indtil mode ikke længere er en af de mest skadelige sektorer i den globale økonomi, vil vi fortsætte med at slå til lyd for, at regeringen hjælper med at sikre, at der sker en adfærdsændring inden for mode."
Derfor har TredUp i år tilføjet spørgsmål, de kan bruge i den retning, i befolkningsundersøgelsen:
- 42 % af de amerikanske forbrugere siger, at regeringen bør træffe lovgivningsmæssige foranstaltninger for at hjælpe med at fremme bæredygtig mode.
- 40 % af forbrugerne siger, at de er mere tilbøjelige til at stemme på en kandidat, der støtter bæredygtig mode.
- 52 % af detailledelsen siger, at de ville vedtage cirkulære forretningsmodeller, hvis der var statssponsorerede økonomiske incitamenter til at gøre det.
Se hele rapporten her.