Opfinder af verdens første søgemaskine for secondhand: "Der er nok tøj til os alle, det kan jeg garantere."

Opfinder af verdens første søgemaskine for secondhand: "Der er nok tøj til os alle, det kan jeg garantere."

Det er blevet kaldt vintagetøjs svar på Google: Gem er verdens første globale søgemaskine og app, der samler vintage- og secondhandtøj fra hele kloden. 6 generations har talt med kvinden bag.

Hvis du mangler en jakke til foråret, og du vil købe den brugt på nettet, søger du måske i dine forskellige apps til preloved fashion; Trendsales. Vinted. Og så videre til Tise. Måske kigger du også på Marketplace, DBA og hos private forhandlere på Instagram. Eller hvis du leder efter et specielt mærke, kigger du måske også på Vestiare Collective.

Er du mere til fysiske butikker, er mulighederne også overvældende, og det kan let virke uoverskueligt, hvor man skal starte og slutte, når du ikke bare kan gå ind og bestille en bestemt model i din størrelse.

Det var netop det store udbud af secondhandtøj og behovet for at gøre det nemmere at finde frem til præcis det, man står og mangler, der gav finske Liisa Jokinen ideen til appen Gem. Appen fungerer som en global søgemaskine, der samler indhold fra en lang række online-secondhand markedspladser og apps, så du i princippet kun behøver lede et sted.

Gem har eksisteret siden 2019, og har også danske brugere - selvom de fleste kommer fra England, Canada, Australien og særligt USA, hvor Liisa Jokinen også bor i dag.

Men hvad fik hende til at starte Gem, hvad har overrasket mest i processen med at få appen ud til verden, hvor er genbrugsmarkedet på vej hen - og er der noget, der giver hende håb i forhold til modebranchens aftryk på kloden? 6 generations har talt med Liisa Jokinen om de helt store spørgsmål.

Hvordan fik du idéen til Gem?
Allerede for cirka 15 år siden bemærkede jeg, at mange af mine venner aktivt ledte efter specifikke genbrugsitems, men de havde ikke tid eller tålmodighed til at finde dem ved at gå på jagt i genbrugsbutikkerne. Så de endte med at købe tingene nye. Samtidig gik jeg selv tit i genbrugsbutikker og så så mange fantastiske ting, som jeg desperat ønskede at redde, så de kunne få et nyt liv. Men jeg kunne kun købe så og så meget til mig selv, og jeg ønskede aldrig at blive en vintageforhandler selv.

Så i 2014 flyttede vi til San Francisco, og pludselig opdagede jeg et kæmpe udvalg af vintagebutikker, onlinetøjbutikker og loppemarkeder. Jeg var henrykt, men også overvældet - hvis jeg ville købe et par vintage Levi's-jeans, vidste jeg ikke, hvor jeg skulle begynde at lede. Der var for mange butikker og sites at gennemgå én efter én. Jeg tænkte, der måtte være en bedre måde at forbinde vintagefans med alle de brugte tøjgenstande, der var online. Det er sådan idéen om en søgemaskine til brugt tøj blev født.

Hvad har overrasket dig mest i processen med at skabe og udvide Gem?
Mængden af butikker og secondhand. Der er nok tøj til os alle, det kan jeg garantere! Jeg havde ingen idé om, at der ville være så meget tilgængeligt, da vi startede med at skabe Gem. Også antallet af sælgere og butikker er forbløffende; vi opdager nye hver uge - eller de opdager os, da butiksejerne normalt kontakter os, når de gerne vil med i Gem.

BBC skrev for nyligt om, hvordan det secondhandmarkedet kæmper for at skabe profit. Er det noget, du genkender?
Det er et komplekst problem, da genbrugs- og secondhand-markedet består af så mange slags aktører fra store virksomheder til enkeltpersoner, der sælger ved siden af: Vi har detailvirksomheder, der driver deres eget genbrugssalg, køb-salg-platforme, onlinetøjbutikker, fysiske butikker, vintage-markeder, genbrugsbutikker osv. Mens platforme som The RealReal og ThredUp har udfordringer med at blive profitable, fordi de også står for at annoncere for tøjet og at opbevare og sende det, åbner der nye vintage- og secondhand-events og butikker hver måned i New York. Så secondhandvirksomheder kan give overskud, men det er svært at skalere så hurtigt, som mange investorer gerne vil se.

Hvor tror du secondhandmarkedet bevæger sig hen i de kommende år?
Det vil vokse, det er jeg sikker på. Men samtidig vokser fast fashion også. For at ændre det, har vi brug for politikker, der begrænser produktionen af nye beklædningsgenstande.

Når vi taler om modeindustriens påvirkning på planeten, er der så noget, der giver dig håb?
Yngre generationer giver mig håb. De ved, at klimaforandringerne er reelle, og jeg føler, at de bekymrer sig om vores planet på et dybere niveau end ældre generationer, fordi spørgsmålet handler om deres fremtid. Samtidig er det naturligt for de yngre generationer at købe og gå i brugt tøj. For dem er der ingen stigmatisering i at gå i gammelt tøj, tværtimod. Og fordi så mange unge også sælger på Depop og andre secondhand-apps, ved de, hvad der kræver at finde tøjet, vaske det, annoncere osv. Jeg håber, at det også gør dem til mere bevidste forbrugere, der værdsætter enhver brugt beklædningsgenstand, også fordi de ved, hvordan de skal passe på den.

Du finder Gem i din app-store. Se mere her.

Read more