Hvem er jeg?

Foto: Simon Bang for Monkey Glasses. Stylet i genbrugstøj af Fred Found It.

Jeg har en vision. Jeg ser den så tydeligt for mig, og jeg vil gerne have alle med:

Forestil dig en shoppetur ned ad Strøget i 2030. De store highstreet-kæder sælger nu tøj, der allerede har været brugt af tidligere kunder. Men du kan ikke se det, for bukser, trøjer og t-shirts er lavet i kvalitetsmaterialer og styles, der lægger op til, at det stadig har et langt liv foran sig. Modemagasiner inspirerer til, hvordan du finder din egen pre loved-stil, frem for ’ti ting du bare må eje i denne sæson’. Og til modeugerne tager designerne den cirkulære omstilling til nye højder med innovative materialer og genbrug.

Bevægelsen er allerede i gang. Flere og flere forbruger køber og sælger preloved tøj, der kommer hele tiden nye apps og butikker, der gør det nemmere og et stigende antal modebrands får øjnene op for de kæmpe potentialer, der ligger i det boomende gensalgsmarked. Samtidig har EU lanceret en længe ventet tekstilstrategi, der kan opsummeres til: Fast Fashion skal være gået af mode i 2030.

Jeg startede selv lidt modvilligt i modebranchen for over 20 år siden, hvor jeg blev stoppet på gaden to gange på en uges ferie i Paris. Jeg drømte ikke om at blive model, så første gang sagde jeg pænt nej tak. Men anden gang overbeviste en dygtig fotograf mig om, at jeg ikke skulle sige nej til muligheden for at rejse verden rundt. Så det gjorde jeg på fuld tid i et år og kom hurtigt på forsiden af Marie Claire, gik store shows for Channel over hele Japan og blev spået en stor karriere, hvis jeg ville.

Men jeg var aldrig rigtig glad. Selvom jeg var fascineret af det kreative aspekt af at blive en del af de dygtigste fotografers og designeres arbejde, så føltes det forkert at være med til at promovere en industri, der på det tidspunkt bragede derudaf uden nogen stillingtagen til, hvordan den globale produktion og det stigende forbrug af tøj påvirker kloden. Så jeg flyttede til København, begyndte at studere og startede som frivillig i Greenpeace.

Jeg er håbefuld

Det blev starten på min professionelle karriere, hvor den røde tråd har været grøn hele vejen: Jeg har de sidste 15 år arbejdet med at formidle om bæredygtigt forbrug, miljø og klimaforandringer. Jeg har især haft fokus på potentialerne i virksomheders rolle. Det, der giver mig allermest lys i øjnene er den gigantiske omstilling, som hele modeindustrien står overfor. Udfordringerne er enorme. Men tendenserne, der især er drevet af engagerede forbrugere over hele verden, giver mig håb.

Jeg er uddannet i kommunikation og dansk på Københavns Universitet. Da jeg stoppede helt som model efter studiet, rejste jeg verden rundt og dækkede projekter for WWF Verdensnaturfonden som redaktør. Bagefter blev jeg ansat som kommunikations- og marketingchef for MSC (det blå mærke for bæredygtigt fangede fisk og skaldyr), som jeg var med til at starte op i Danmark. Og i dag er jeg chefrådgiver og redaktør i Verdens Bedste Nyheder, hvor jeg især skriver om cirkulær mode.

Jeg har længe haft lyst til at skrive endnu mere om genbrug og preloved fashion. Jeg håber, du vil læse med hos 6 generations.