”Der er en massebevægelse i gang”: Forfatter og iværksætter aflyser Black Friday

Tina Werborg elsker nyt tøj, men ville gøre op med alt det passive tøj, vi alle har liggende i skabet. Hun opfandt derfor et fælles klædeskab for kvinder over hele landet.
Black Friday-reklamer lokker med glitter-kjoler til billige priser netop som julefrokosterne står for døren, og nytårsfesten venter lige om hjørnet.
Sådan var det også sidste år, hvor danskerne satte endnu en ny rekord i forbrug Black Friday. Det, vi købte mest af, var tøj. Og ifølge en ny analyse fra Dansk Erhverv forventer vi at skrue endnu mere op for forbruget i år.
Flere gør dog også op med det amerikanske salgsfænomen, der får os til at købe ting, vi ofte ikke har brug for. En af dem er forfatter, iværksætter og tøjaktivist Tina Werborg, som står bag tøjdelings-konceptet AnotherCloset. På fredag aflyser hun nemlig Black Friday. I stedet kan du komme forbi deres showroom til et glas vin og høre om fordelene ved at dele din (fest)garderobe med andre.
”Black Friday er selvfølgelig kun én dag om året. Men det er et symbol på alt det, der er galt med tøjindustrien. Og de kræfter, der gør det svært for os, der arbejder med at gøre den mere cirkulær,” fortæller Tina Werborg og fortsætter:
”Jeg vil gerne vise folk, at der er noget, der er sjovere end at stå inde i et shoppingcenter, og det er også det, som hele konceptet bag AnotherCloset handler om: Her får man noget andet. Man bliver en del af et fællesskab.”
Du må gerne elske tøj
Tina Werborg lancerede AnotherCloset i 2022, fordi hun selv savnede en løsning, hvor man ikke behøver at gå på kompromis med sin lyst til nyt og lækkert tøj i garderoben, selvom man ønsker at tage hensyn til planeten. Det blev til et landsdækkende tøjfællesskab, hvor medlemmerne mødes til garderobesaloner og deler tøj med hinanden over et glas vin. I dag kan brugerne også se tøjet online og prøve og hente alt fra kjoler, blazere og buksedragter i det nye showroom, hvis man altså bor i København.
”Jeg har altid været glad for tøj og elsket den leg og kreativitet, der ligger i at forny ens garderobe. Det er ikke den lyst, der er problemet. Det er de nuværende forretningsmodeller i modeindustrien, den er gal med.”
Undersøgelser viser, at 40 procent af vores tøj bare ligger i skabet uden at blive brugt. Tina Werborg fik derfor ideen til at gøre alt det passive tøj aktivt, som alternativ til købe nyproduceret tøj, hver gang man har lyst til at forny garderoben.
Det er nu to år siden, og hun har gjort flere opdagelser undervejs:
”Det har overrasket mig, hvor svært det er at ændre folks vaner, selvom de synes, at det er en god ide at dele tøj. Men når de først har vænnet sig til det, har det også overrasket mig positivt, hvor generøse alle er til at låne selv deres allerbedste tøj ud.”

I dag kan medlemmerne vælge imellem et stor udvalg af både hverdags- og festtøj i alle størrelser i mærker fra Ganni, Stine Goya, Bitte Kai Rand, Marc Jacobs til Gestuz, H&M og Arket.
Sådan var det ikke i starten, hvor folk lige skulle forstå, at AnotherCloset ikke er det samme som byttemarkeder, hvor man ofte ser tøj i dårligere kvalitet, fortæller hun:
”Det er det, der sker, når man skaber fællesskaber. Langsomt finder man ud af, at hvis nogen skal låne min kjole til et bryllup, så skal de da selvfølgelig låne den bedste, jeg har.”
De unge ser værdien i brugt
I starten fokuserede AnotherCloset på kvinder i aldersgruppen mellem 35-55, men i den seneste tid er der kommet flere yngre til især i København.
”Når man er ung, er lysten til at opdatere garderoben større; Når de fx skal på date, til fest eller til noget på studiet. Derfor har vi lavet et samarbejde med CBS og har planer om at rulle det ud til andre studier,” fortæller Tina Werborg.
Hun holder jævnligt oplæg på gymnasier på grund af sin bog Garderobemanifestet og her er billedet, at rigtig mange af eleverne ikke køber nyt længere, og slet ikke Shein og Temu.
”De unge har accepteret, at det er bedre at købe genbrug, og at der er en værdi i det, som allerede er produceret.”
Samtidig fortsætter Black Friday-reklamerne, og de konstant skiftende kollektioner og trends hos de store fast fashion-kæder, så hvad skal der til for at vende den store skude, som modeindustrien repræsenterer?
Selvom der skal mere lovgivning på banen, ligger svaret for Tina Werborg især hos forbrugerne.
”Det er vanvittigt, hvad der er sket, fra jeg udgav min bog og til i dag. Der er en massebevægelse i gang. Vi er i gang med at acceptere, at vi ikke behøver eje så meget tøj, og at vi kan kræve mere af hele shoppeoplevelsen.”
Se mere om AnotherCloset her.
Tilmeld dig fredagsbaren ’Black Friday er aflyst’ her.